Toys R Us, BR och nu även Best of Brands i konkurs

2019-01-14 Milica Milic

Nyheten som dominerat nyhetssändningarna i mellandagarna var att den danska leksakskoncernen Top Toy som äger BR och Toys R Us tvingats inse att bolaget inte går att rädda med pågående rekonstruktion och ansökte om konkurs. Svag julhandel och förändrade lekvanor hos barn uppges ligga bakom kraschen. 

Den 9 januari blev det känt att även Best of Brands har ansökt om konkurs. Under hösten har fyra Best of Brands butiker stängts i ett försök att rädda bolaget genom en rekonstruktion. Åtgärderna har dock inte räckt på grund av att försäljningen har varit 30% lägre än prognostiserat och att julhandeln inte blivit som man hade hoppats.

Vi har även i ett tidigare nyhetsbrev skrivit om problematiken inom detaljhandeln och risken för spridning till andra branscher.

 

Svensk handel inför 2019

Magnus Ohlsson, retail strategist, har nyligen skrivet en intressant artikel Svensk detaljhandel inför 2019 som beskriver utmaningarna inom detaljbranschen.

- Jag tror och hoppas att 2019 blir året då fler företag går tillbaka till kärnan och börjar berätta varför de finns och vilken skillnad de gör i konsumenternas liv – hur de skapar glädje, underlättar, engagerar och inte minst levererar. Vi kommer dock få se allt fler desperata erbjudande på vägen dit och från dessa aktörer finns det ingen som helst anledning att handla något till fullt pris, skriver Magnus Ohlsson i rapporten.

Ett av bolagen som satsar på detta just nu är Clas Ohlsson som har med hjälp av retorikern Elaine Eksvärd utbildat personalen i kundbemötande. 

- Nu när ”butiksdöden” breder ut sig till förmån av näthandeln så behöver de butiker som överlever vara extraordinära i sitt bemötande av kunderna. Det ska vara värt att traska till en butik istället för att klick-shoppa. @clasohlsonsverige Gallerian i Stockholm är en sån butik. De tänker både på första känslan när man kommer in (intryck) genom att låta Linnéa - som @snackasnyggt träffade på retorikspaningen - eller någon annan hälsa på alla som kommer in. De tänker också på sista känslan när man lämnar butik (avtryck) - Linnéa säger ”hej då och välkommen tillbaka” till alla som lämnar butik, skriver Elaine Eksvärd i ett inlägg på LinkedIn.

Skenande hyror större hot än digitaliseringen?

- När man pratar om ”butiksdöden” skylls det många gånger på digitaliseringen. I själva verket är det hyrorna som inte är anpassade till dagens marknad som är det verkliga problemet, säger Karin Lindahl, vd på Indiska till tidningen Market. 

Även Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil håller med om att hyresnivåerna är orimliga och måste ner. Att betala 15-16 procent av sin omsättning i hyra och dessutom stå för andra kostnader håller inte.

- Jag vet att flera stora aktörer har gått ut till fastighetsägare och krävt sänkningarna för att inte stänga. Men vi ser ju att många redan har tvingats att göra det, fortsätter Mikael Sandström.

Här kan du ta del av hela artikeln Larmet: Skenande hyror större hot än digitaliseringen.

Relaterad utbildning:
Att läsa och förstå bokslut
Konkurs- och obeståndshantering
Kreditbedömning och kredituppföljning