En investering som gynnar hela organisationen

2019-04-04 Milica Milic

 

Malin Simonsen är Risk & Credit Lead Nordics på internationella däck-varumärket Pirelli, med 36 000 anställda över hela världen. Malin har genom sin strategiska ambition att närmare involvera kreditområdet i företagets strategiska affär, blivit en av branschens mest inflytelserika tänkare. Malin är Diplomerad Credit Controller från Credma.

Malin, berätta hur du tänker kring kreditbedömning som affärsområde.

– I dagens snabbrörliga och nätverkande värld så kan man inte arbeta med kredit enbart på sin egen flank. Man kan inte tänka på sitt arbete som enbart en service till övriga organisationen, utan som ett affärsområde som strategiskt stöttar affären. Detta är ett modernt sätt att se på kreditarbete. Jag insåg detta, och började arbeta så här, tack vare den ökade trygghet och självsäkerhet som Credmas kurs Diplomerad Credit Controller gav mig.

Hur förändrade kursen ditt sätt att arbeta?

– Innan kursen var jag bra på kreditbedömning och riskhantering. Efter kursen var jag ännu bättre på alla moment, samt hade en mer holistisk syn på mitt arbete och dess plats i företaget. Jag började tänka i stil med: “Vad behöver säljarna?” Och: “Hur kan jag stötta mina kollegor för att växa affären?” Jag fick också ett annat självförtroende att dels driva på organisationen och dels strukturera vårt arbete för att öka försäljningen till minimal risk. Detta gör att inte bara mitt individuella resultat, utan hela organisationen, gynnas av investeringen i kursen.

Kände dina kollegor likadant?

– Bästa betyget var när säljarna började komma in till mig och bad mig följa med på kundmöte. “Följ med här – nu ska vi göra business!” 

Hur skulle du beskriva kursens upplägg?

– Det är en gedigen, komplett kurs. Det finns ingenting liknande på marknaden, och jag har testat de flesta kortare kurser också. Credmas Diplomerad Credit Controller är “på riktigt” och blir ett avstamp till en ny nivå i arbete och prestation. Upplägget med de olika modulerna, samt innehåll och presentation som sådan, gör insikterna direkt applicerbara på det egna arbetet. Mellan blocken går man sedan tillbaka till kontoret och kan direkt arbeta med det man lärt sig.

Gav kursen några oväntade insikter?

– Genom att jag blivit ännu bättre, fått ett ökat självförtroende och en mer strategisk syn på mitt arbete – så fick jag också en bättre relation med våra kunder. Vilket var någonting jag kanske inte förväntat mig. Jag började arbeta fram kundstrategier på förhand och hamnade i en position i vilken jag kunde hjälpa kunderna att utvecklas, så att vår affär också kunde växa tillsammans med kundens. När du har engagerat dig i, och hjälpt en kund med sin rörelse, lämnar de dig aldrig. Då har kreditarbetets styrkor inte bara strategiskt stöttat, utan växt, affären.

Daniel Kjellsson