Entreprenörskap i Sverige: nedgång för kvinnligt företagande

2019-06-13 Milica Milic

Svenska entreprenörskapet minskade under 2018 uteslutande pga. en nedgång i kvinnors entreprenörsskap, från ca 6 till 4 procent. Detta var en av slutsatserna i rapporten Global Entrepreneurship Monitor (GEM) som Entreprenörskapsforum publicerade idag.

– I Sverige har entreprenörskap i allt högre utsträckning blivit ett manligt fenomen, säger Pontus Braunerhjelm, forskningsledare Entreprenörskapsforum, professor BTH och KTH.

Minskningen i kvinnors entreprenörskap kan, enligt Braunerhjelm, kopplas till den uppskruvade politiska diskussion inför valet 2018 om vinstbegränsningar i de branscher där kvinnor är överrepresenterade. Detta har med största sannolikhet påverkat kvinnor att avstå från att starta företag 2018.

Männens entreprenörskap ökade under samma period från 8,8 till 9,5 procent. 6,8 procent av den svenska befolkningen är nu aktiva i ett tidigt skede eller driver ett ungt företag. Motsvarande siffra år 2017 var 7,3 och 2016 var den 7,6.

 

Ladda ned rapporten: Entreprenörskap i Sverige – Nationell GEM-rapport 2019