Vidar Stenberg om krediterna, affärerna och draget under galoscherna

2019-06-20 Milica Milic

 

Vidar, det är nu drygt två år sedan du lämnade positionen som ansvarig för Credma. Hur känns det nu?

– Det är fantastiskt att se vilket fint företag och pålitligt varumärke Credma utvecklats till att bli. Jag minns fortfaran­de när jag själv höll i alla våra 14 kurser. Eller när jag arrangerade en kurs dagen innan midsommar 1992, alla tyckte att jag var spritt språngande galen – men 50 personer anmälde sig direkt! Eller när vi var tidigt ute med fax­marknadsföring, gjorde ett utskick via just faxen och en kurs gick från 4 deltagare till 24 deltagare – på två timmar. Credma har en gedigen bakgrund i marknaden, i entreprenörskap och företagande.

”Det måste vara drag under galoscherna”

– När jag började bygga det här företaget under tidigt 1990­tal så visste jag från början att jag ville prioritera att alltid ha de bästa kursledarna. Min definition av “bästa” har utmärkt oss genom åren – förutom djup sakkunskap och arbetslivs­ erfarenhet så vill jag att alla kursledare ska ge ordentligt med glädje och energi åt sina sammanhang. Det måste vara lite drag under galoscherna. Fortfarande idag tycker jag att Credma står för samma sak; när du kommer till oss så möter du de bästa kollegorna och de bästa kursledarna, direkt från branschen. Det blir en otrolig energi och ett värdefullt nätverk. Jag har själv alltid längtat efter kursdagarna!

Rätt credit management betyder tillväxt

– När vi startade, och jag höll i 13-14 oli­ka kurser helt på egen hand, så ansågs kreditfolk vara någonting som katten släpat in. Vi var bara bromsklossar som störde säljarnas engagemang. Sedan dess har jag, genom hela mitt yrkesliv, gjort det till min sak att arbeta för att öka statusen för hela yrkeskåren. Jag drivs fortfarande av att en professionell credit management är synonymt med sunt och lönsamt företagande.

– Krediter har såklart inget självända­mål. Det är ett medel för att uppnå försäljningsmålen och uppnå tillväxt. Är man smart och gör det på rätt sätt så är det här arbetet direkt affärsbyggande. När man blir så bra att man kan säga ”ja” när andra säger ”nej”, utan att höja risken. För du har förstått mer än dina konkurrenter.

Framtiden

– Jag tror att framtiden för yrkes­kåren handlar om att komma ännu närmare affären. Istället för att vara ett rum längst bort i korridoren dit saker skickas så ska man sitta med i affärsmöten, kanske finnas med och träffa kunder och lägga strategier. När vi som arbetar med kredit blir mer ”business partners” än ”service providers” tror jag hela företaget vinner på det.